Emma Lidman

Produktiv dag

Publicerad 2015-03-17 07:51:44 i My Life Down Under,

Har haft en så himla produktiv dag idag! Gick till skolan runt 11 tillsammans med en tjej från rotary, hämtade ut en kamera på skolan och började direkt försöka knäppa kort. Fotokursen jag tar är rolig, men som den största amatörfotografen i Australien så är det inte det lättaste att veta vad man ska leta efter. Våra två första uppgifter var som jag nämnde i förra inlägget, att ta ett porträtt och ett kort på ett träd. Ett jävla träd? Hur tar jag med det på ett kreativt sätt? Mvh fantasilös. 
 
MEN jag tror jag fick till det helt okej. Det känns som att läraren mest vill se att vi kan jobba med kameran. Dom här bilderna kom jag fram till att jag ska skicka in till läraren i alla fall: 
Jag tycker om skuggorna på den här bilden. Antar att det är ett ganska klassiskt porträtt? Jag älskar också hennes ögon. Hon har helt klarblå/gröna ögon. Jag tyckte också om bakgrunden. 
Den här bilden tyckte jag om för trädet har en väldig speciell färg. Sedan vet man inte riktigt vart trädet är på väg heller. Jag fick en hoppfull känsla när jag såg den här bilden. Efter mörker kommer solsken osv.  
 
Dom här bilderna har jag redigerat ljusstyrka och kontrast på i Photoshop. Bara för att stärka bilderna lite. Jag tyckte Photoshop är rätt roligt faktiskt. Jag försökte hitta något i alla bilder (som inte var totalt värdelösa) genom att försöka photoshopa dom lite. En bild som var rätt tråkig från början (enligt mig) tycker jag blev ganska intressant när jag provade överdriva ljusstyrkan och kontrasten. 
 
Här är bilden oredigerad:
 
Här är den redigerade bilden. Jag tycker om att färgen på trädet förstärks så pass mycket och jag tycker om att solens ljus gör att man inte riktigt ser toppen. Varför tycker jag om när man inte ser toppen? Jag tycker också om att himlens blåa färg försvinner. Det gör bilden overklig på något sätt. 
 
Jag har sett många bilder på träd som dom fotat upp mot skyn. Men det är det enda sätt jag kan komma på att göra en trädbild intressant. Imorgon har vi en tutorial i Introduction to Photomedia och vår lärare skulle då gå igenom bilderna vi tagit. Jag kör på mina safe card. Jag har egentligen ingen aning om vad jag gör utan går enbart på mina egna instinkter just nu. Men det enda sättet att lära sig är igenom kritik och misstag! Så det ska bli skönt att få lite feedback imorgon. 
 
Förutom att ägna dagen åt att fota så har jag jobbat mycket på min uppsats i Journalist och Society. Vi har under tio dagar dokumenterat all media som vi har konsumerat. Sedan ska vi representera resultatet i vår uppsats och analysera vår mediekonsumtion. Jag använder exel för att räkna ut i procent vad jag konsumerar mest/minst och delar upp all media i tre kategorier: sociala medier, gamla medier och nya medier. Jag känner mig ganska förvirrad för det känns som jag har koll på vad jag gör den här gången. Jag brukar inte känna att jag har kontroll. Betyder det att jag inte har kontroll? 
 
Sedan hade jag en föreläsning i Media Law and Ethics, som garanterat är den svåraste kursen jag har tagit hittills. Det är SÅ mycket att memorera och förstå. Just nu håller vi på att förbereder oss inför att rapportera från en rättegång och det är så himla mycket att tänka på och så jävla många regler att förstå så det skulle faktiskt vara lättare att lära sig vad man faktiskt får göra. 
 
Aja, nu lär jag fortsätta på min uppsats. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mitt namn är Emma och jag är en rätt halvdryg tjej som ursprungligen kommer från Gävle men numera bor i Australien för att plugga till en Bachelor's Degree i Multimedia Journalism. Jag vet egentligen inte vad jag tycker om bloggar men mitt syfte med att ha en är främst att mina nära och kära ska få följa mig och mitt liv i Australien men också för att jag ska få skriva av mig eftersom det är mitt sätt att organisera kaos i mitt huvud. Men alla nyfikna är självklart välkomna att läsa!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela