Emma Lidman

Att plugga med ADHD

Publicerad 2015-03-04 05:42:00 i My Life Down Under,

Att jag har diagnosen ADHD är ingenting jag försöker hålla hemligt men av någon anledning så blir många förvånade när dom får reda på att jag har det. Hur kan en människa med koncentrationssvårighetet vara duktig i skolan? 
 
Det har inte alltid varit lätt för mig i skolan. Det är det fortfarande inte alla dagar. Min koncentration håller inte lika länge som för andra och vissa dagar håller jag på att krypa ur skinnet under en föreläsning. På extremt dåliga dagar går jag inte till skolan alls, eftersom min koncentration är så pass dålig att jag inte får ut något av en föreläsning. 
 
Min hemlighet för att ändå orka med ett normalt pluggtempo och faktiskt satsa på höga betyg är planering. Struktur och planering. Förutsättningen för att jag ska klara alla uppgifter, hänga med på lektionerna och orka med tempot är kontroll. När jag har fullständig kontroll på min planering och vet vad som förväntas av mig kan jag fokusera på pluggandet. Det ska vara så fyrkantigt som möjligt. Förutsättning för kaos: ändrad planering. Ska en uppgift in den 7 mars så vill jag ha den inne den 7 mars. Ligger jag efter eller om lärare förlänger inlämningstiden så blir det kaos i mitt huvud. Ja, jag blir faktiskt förvirrad om läraren ändrar inlämningsdatum, även om det gynnar mig. Det ger mig en panikkänsla som människor utan diagnos aldrig skulle kunna föreställa sig. Det förstör hela min dag, till och med min vecka ibland. Jag blir förbannad och har ingen aning om hur jag ska planera om. Detta är en panik jag sällan visar eftersom människor utan diagnos ofta tycker att man överreagerar. Jag förstår att det kan se ut så om man inte vet känslan. Men tillbaka till hur jag planerar!
 
Terminsplanering: Jag börjat planera så fort jag får min Subject Outline. Den innehåller alla uppgifter som ska göras, förklaringar till dom och datum dom ska in. Betygskriterier, studielitteratur och kontaktuppgifter finns också där. Jag vet inte om Sveriges universitet också har sånna häften? Har ni det? 
 
 
 
I alla fall så börjar jag med att skriva ut mina Subject Outlines. Sedan läser jag igenom dom. Efter det tar jag fram min almanacka och skriver ner ALLA viktiga datum som kurserna innehåller. När uppgifterna ska in, när det är prov osv. Jag har en kalender med mig i väskan och en almanacka som hänger på väggen (när man har ADHD är man sjukt glömsk också. Man kan aldrig vara för säker när det gäller viktiga datum). När alla viktiga datum är nedskrivna kollar jag upp vilka böcker som ska köpas, sedan köper jag dom. 
 
När det är klart skriver jag ner ett dokument med alla terminens uppgifter, uppdelade efter ämne. Sedan förklaringar till dom på svenska, samt datum dom ska in (igen). Allt för att jag ska vara säker på att jag förstår mina uppgifter. 
 
Veckoplanering
Sedan planerar jag också vecka per vecka. Varje söndag sätter jag mig ner och kollar vad som ska göras inför veckan. Vad jag förväntas läsa, vad veckans föreläsning kommer handla om och vad vi ska göra under vår tutorial. All denna information finns också i Subject Outline. Sedan skriver jag ner vad jag ska göra i varje ämne. Listor gott folk! Man kan aldrig göra för många listor när man har damp. 
 
 
 
Behålla motivationen
Man kan planera hur mycket som helst men hur behåller man självdiciplinen att plugga? Det gör man inte alltid. Även om jag skriver schema inför varje vecka så betyder inte det alltid att jag följer det. Men jag försöker. Vad som funkar för mig när det kommer till att behålla studiemotivationen är färger. Likt ett barn sitter jag och antecknar med olika färgpennor, jag klistrar med post-it lappar i böckerna, jag använder överstrykningspennor till över 50% av det jag läser, jag sammanfattar det jag läser genom tankekartor osv. Pluggandet behöver inte bara vara text och memorering. Man måste hitta sitt sätt att plugga. 
 
 
 
En annan sak jag har börjat med i år är att börja plugga inför min exams redan vecka 1. Efter en föreläsning sätter jag mig ner, tar fram powerpointen från föreläsningen och mina anteckningar, sedan gör jag mina förhörs-kort. Jag plockar ut det viktigaste från föreläsningen, formulerar om informationen till en fråga, besvarar frågan på nästa sida. Man kan då förhöra sig själv och bli förhörd av någon annan. Förra terminen började jag med att skriva kort någon vecka innan min exams. Detta resulterade i extrem stress för mig eftersom jag blir så överväldigad av allt som ska skrivas. Det tar tid för mig att plocka ut vad som ska memoreras inför mina exams eftersom jag känner att jag vill ha med ALLT (ännu en gång; kontroll). Därför är det bättre för mig att skriva kort vecka per vecka så korten är klar när det är dags att på allvar börja plugga inför exams. 
 
 
 
En viktig sak att påpeka här är att det har tagit mig en termin att komma på hur jag ska strukturera upp mitt pluggande. I gymnasiet hade jag liknande struktur men universitetet är snäppet svårare. Förra terminen var jag inte ens i närheten av att vara såhär strukturerad. Jag fattade inte systemet, hur jag skulle plugga, hur jag skulle planera mitt studernade, vad jag skulle plugga på eller hur jag skulle plugga inför mina exams. Hela jag var en enda stor förvirrad idiot och jag kände mig så himla korkad. En termin senare har jag fattat systemet. Det kom som pusselbitar under hela min första termin och jag kom ofta på mig själv att tänka "så ska jag göra nästa termin istället" och varje gång jag tänkte så så skrev jag ner det. Jag åkte hem till Sverige på sommarlov, fick smälta termin 1 och komma tillbaka mer förberedd. Embrace mistakes. Verkligen gör det. Du kan lära dig av varenda jävla förbannade misstag du gör i ditt liv. Hela min förra termin gjorde jag så himla mycket misstag i mitt sätt att plugga och det har gjort att jag den här terminen är extremt förberedd och redo att börja kämpa på allvar för mina betyg. Jag vet att jag kan vara duktig. Hemma är jag kallad diplomaten. Att bli kallas överambitiös och kontrollfreak (när det handlar om arbete) är en komplimang för mig. Det betyder att jag jobbar hårt, trots en diagnos som gör att min hjärna går i 190 dygnet runt och inte klarar av att memorera eller behålla koncentrationen som andra hjärnor. 
 
Bara för att man har ADHD är man inte dum. Man bara fungerar på ett annat sätt. Jag vet hur jag fungerar, sedan anpassar jag mig efter det. Sedan får vi se om mitt sätt att plugga ger resultat i år. Det hoppas jag på! 
 
Det som jag fortfarande försöker jobba på är att komma igenom allt det jag ska läsa. Jag har extermt svårt att ta mig igenom studielitteraturen eftersom jag finner den så fruktansvärt otroligt tråkig. En massa fakta, 50 sidor. Nej tack. Jag kan läsa en bok på närmare 400 sidor på 2 dygn men en faktatext på 20 sidor kan ta mig hur lång tid som helst att läsa. Jag blir uttråkad. "ta bort mobilen, stäng av internet, sätt dig i ett tyst rum" funkar inte för mig. Det är mer intressant att se färg torka än att läsa om kamerans evolution. Förra terminen läste jag nästan ingenting men i år försöker jag i alla fall. Är det outhärdigt för mig (och ännu en gång, jag är så okoncenterad att det inte ger mig något att läsa texten) så försöker jag i alla fall få en överblick om vad texten handlar om och jag försöker plocka ut alla begrepp (= sånt som kan komma på sluttentan). Skumläsa med andra ord. Två olika färger av överstrykningspennor. En färg för begrepp och viktig information, en färg för personer och årtal. 
 
JCU brukar också ägga ut motiverande citat till sina studenter också under terminen. Ibland kommer dom väldigt lägligt. 
 
Är det någon som läser min blogg och har tips på andra sätt att plugga får ni gärna kommentera :) All hjälp man kan få inför studier tar jag tacksamt emot! 
 
 

Kommentarer

Postat av: Pappa

Publicerad 2015-03-04 19:18:27

Älskade dotter ! Du är en fantastisk ambassadör för att människor som har en diagnos av något slag inte är "dumma i huvudet" Du är också en otroligt fin ambassadör för att visa att kvinnor kan!!! Du är ung kvinna med ett fantastiskt mod, otrolig styrka,vilja och målmedvetenhet! Jag är så stolt över att du är precis den du är!!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mitt namn är Emma och jag är en rätt halvdryg tjej som ursprungligen kommer från Gävle men numera bor i Australien för att plugga till en Bachelor's Degree i Multimedia Journalism. Jag vet egentligen inte vad jag tycker om bloggar men mitt syfte med att ha en är främst att mina nära och kära ska få följa mig och mitt liv i Australien men också för att jag ska få skriva av mig eftersom det är mitt sätt att organisera kaos i mitt huvud. Men alla nyfikna är självklart välkomna att läsa!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela